Vi har nu presenterat vårt skolpolitiska handlingsprogram för Helsingborg. Liberalerna prioriterar alltid skolan. Varje barn i Helsingborg ska få kunskap, trygghet och framtidstro. Därför går vi till val på stora satsningar på skolan.
Vi vill:
- Höja skolpengen. Skolpengen gör direkt skillnad för elever och lärare i klassrummen.
- Satsa på kompetensutveckling för skolpersonalen.
- Anställa fler speciallärare och elevstödjare, så att elever får rätt stöd och lärare får vara lärare.
- Utöka tiden i förskolan med rätt resurser. Språket och lärandet börjar tidigt.
- Bygga ut föräldrasvenskan. Språket är nyckeln in i samhället.
- Göra kulturskolan avgiftsfri för alla barn.
För kunskap, frihet och framtidstro för varje barn i Helsingborg.
Läs artikeln i HD här.
Du hittar hela vårt skolpolitiska handlingsprogram här: Liberal Ambition för Helsingborg – en skola i världsklass
FAQ
Varför vill Liberalerna höja skolpengen?
Vi vill att mer resurser ska nå hela vägen fram till klassrummen. Skolpengen gör direkt nytta för eleverna, lärarna och undervisningen. Skolan är helt avgörande för Helsingborgs och Sveriges framtid och vår viktigaste prioritering.
Hur ska satsningen finansieras?
Politik handlar om prioriteringar och för oss kommer skolan först. Finansieringen bygger på flera delar:
- Det finns ett reformutrymme i stadens ekonomi.
- Justera stadens överskottsmål för att frigöra mer resurser till kommunens kärnuppdrag.
- Vi ser möjligheter att omfördela medel kopplade till den demografiska utvecklingen när elevunderlaget förändras.
Ska satsningen finansieras genom nedskärningar i vård och omsorg?
Nej. Vi är mycket tydliga med att vi inte vill ställa skolan mot vården eller omsorgen. Våra satsningar på skolan ska inte finansieras genom neddragningar i äldreomsorgen eller annan viktig välfärd.
Men ni säger ju att ni vill omfördela resurser?
Ett ökat åldrande behöver nödvändigtvis inte innebära ett ökat vårdbehov. Den demografiska pengen som vi ser kan omfördelas är 10-15 miljoner kronor, vilket är en liten summa i sammanhanget.
Ni har styrt under lång tid, varför kommer detta först nu?
Under mandatperioden har vi successivt höjt skolpengen, och nu vill vi gå ännu längre. Budgetar är resultatet av politiska förhandlingar där flera partier behöver komma överens. Vi driver nu på för att skolan ska prioriteras ännu högre.
Barnkullarna minskar. Varför behöver vi lägga ännu mer pengar på skolan då?
När elevunderlaget minskar krymper också skolornas budget. Färre elever innebär inte att skolans behov försvinner. Det ställer istället högre krav på skolorna, samtidigt som möjligheten till stordriftsfördelar minskar. Skolan behöver fortfarande skickliga lärare, en stark elevhälsa och stödinsatser. Samtidigt har skolans uppdrag blivit allt mer komplext. Vi ser ett ökat behov av tidiga insatser, särskilt stöd och fler vuxna i skolan.
Färre elever ska inte innebära sämre skolor. Tvärtom är det ett tillfälle att investera i kvalitet, stärka undervisningen och ge varje elev bättre möjligheter att nå sina mål.